İçeriğe geç

Kur’an’da İnsan Psikolojisi Kitap Alıntıları – Hayati Aydın

Hayati Aydın kitaplarından Kur’an’da İnsan Psikolojisi kitap alıntıları sizlerle…

Kur’an’da İnsan Psikolojisi Kitap Alıntıları

“ Kötülere merhamet etmek , iyilere zulümdür ; zalimleri affetmek , iyilerin hakkına tecavüzdür.”
Zaafları iyi tanımak, onların irtibat ve etkinlik alanında olduğu insan tabiatını,onun ruhsal yapısını tanımakla mümkündür. Özellikle bunun dini terbiyede önemi oldukça büyüktür.
Hüzün şeytanın bir silahıdır. Ve bu silahla mümini vururlar.
Zorla yapılan yapmacık davranış ne kadar ustaca yapılırsa yapılsın. kendini belli eder.
Münafıkların içleri daima kuruntulu ve kurtludur.
Gerçekten insan çok cimri ve bencildir
Isra:100
Ümitsizlik, ruha yerleşince, artık onda bir hayat filizi yeşermez
allah, insanlığın en büyük psikolojik ve ahlâk hastalığının şüphe ve irtiyap meselesi olduğunu ve fertlerin saadeti için bu hastalığın her şeyden evvel ortadan kaldırılmasının zorunlu olduğunu vurgulamak sadedinde kitabın hemen başında, “kendisinde hiçbir şüphe yoktur” (bakara: 2/2) demiştir.
Vücudun muhafazası ve idamesi için verilen üç temel duygudan biri şehvet, biri öfke diğeri ise akıldır. Şehvet vücuda yararlı olan şeyleri cezp eder; öfke zararlı olanları def eder; akıl ise iyi ile kötüyü birbirinden ayırır.
Hayatın kaynağı olan kalp beden ısısının en yüksek noktaya vardığı organdır.
kur’an’a baktığımızda birçok ayette adam öldürme fiilinin zina ile beraber dile getirildiğini görüyoruz. bu durum, zina ile cinayet arasında bir bağın mevcut olduğunu ortaya çıkartmaktadır. bu bağ da suçta ortaklıktır. çünkü zina da cinayet gibi bir nevi nesli öldürmektir.
Gerçekten insan çok cimri ve bencildir.
Isra süresi, 100
Tarih boyunca yapılan azınlıklara karşı,bela ve musibetler gelmiştir..
Sertlik gördüğün yerde yumuşaklık göster, yumuşak ipeği keskin kılıç dahi kesemez.
Münafıkların içleri daima kurtlu ve kuruntuludur..
Zorla yapılan yapmacık davranış ne kadar ustaca yapılırsa yapılsın o derece kendini belli eder.
Allah’ın sizi birbirinizden üstün kıldığı şeylere göz dikmeyin .
(Nisa 32)
Aman ha hasetten kaçının. Çünkü o ateşin odunu yiyip bitirdiği hayırları bitirir. Hadis-i Şerif
Kibir,istisnasiz bütün aşağılık kompleksli kişilerin psikolojik bir realitesidir.
Yeryüzünde böbürlenerek dolaşma. Çünkü sen (ağırlık ve adaletinle)ne yeri delebilir ne de dağlarla ululuk yarışına girebilirsin.
(İsra 37)
Yiğitlik hakkına yemin ederim ki, baştanbaşa zeminin mülkü yeryüzüne damlayan bir damla kana bedel olmaz.
Said-i Şirazi
Bir kavim,üzerinde olduğu hidayetten ancak cedelle(tartışma) ayrılır.
Hadis-i Şerif
Ayetlerimiz hakkında mücadele edenler,kendileri için kaçacakları bir yer olmadığını bilsinler.
(Şûra,35)
Gerçekten şeytanlar dostlarına sizinle mücadele etmeleri için telkin ederler.
(Enam 121)
Ey akıl sahipleri! Kısasta sizin için hayat vardır.
(Bakara, 179)
Yılana acımak,insanoğluna zulümdür.
Kur’an, yalan yere şahitlikte bulunmayı, rics(pislik) dediği putlara tapma ile birlikte zikretmektedir. Artık o pis putlardan ve yalan sözden sakının. (HAC 30.Ayet)
Evrendeki her şey sevgiyle beslenir..
Aşırı gidenler, cehennem ehlinin ta kendileridirler
(Mümin, 43)
Yakınlara,yoksullara,yolda kalmışa, hakkını ver ve sakın saçıp savurma. Zira böyle saçıp savuranlar,şeytanın dostlarıdırlar. Şeytan ise,Rabb’ına karşı çok nankördür
(isra süresi,27)
Yiyin için fakat israf etmeyin. Çünkü Allah, israf edenleri sevmez.
(Araf, 31)
.. Mallarınızı akıl ermezlere vermeyin
(Nisa.5)
Hevasını tanrı edinen ve Allah’ın da onu bir ilim üzerine saptırdığı,kulağını ve kalbini mühürlediği gözünün üstüne perde çektiği kimseyi gördün mü? Şimdi onu Allah’tan başka kim doğru yola eriştirebilir? Hala ibret almayacak mısınız? (Casiye 23)
Sen hayallerin peşinden koşarken, hayatın sessizce senden aldıklarıdır kader.
Güzel düşünen,güzel görür.
Insan görevini yapmadığı onu ihmal ettiği müddetçe hayvan ondan daha hayırlı olmaktadır..
Kalp katıldığının nedeni haddinden alınan dört şeydir; Yemek,uyku, çok konuşma insanlarla bir arada bulunmaktır.
Kur’an’da ismi en fazla zikredilenlerden birisi olan (74 defa) Firavun’dan O insanları ezip ululanan, müsriflerden – sınırı aşanlardandı. diye bahsedilir. (Duhan Suresi – 31. Ayet)
İnsanları birbirinden nefret ettirerek ve sosyal hayata hizipler ve düşmanlıklar sokarak fertler arasındaki yardımlaşma ruhunu öldürmek suretiyle toplumun kolayca incinmesine yol açan kibir, büyük oranda bir ruhsal hastalık olarak kabul edilmektedir.
Allah’ım! Kederden,hüzünden,acizlikten,tembellikten,cimrilikten,korkaklıktan,borcun ağırlığından ve insanların kahrına uğramaktan sana sığınırım.
Hüzün şeytanın bir silahıdır ve bu silahla mümini vururlar..
Usulü kaybedenin hedefi yakalayamaz.
İrade,azim,tevekkül bir kişide bulunursa olağanüstü işler başarır..
Kur’an, gerçeği araştırmayı mümin kişinin ayırt edici özelliği olarak dinlendirmektedir. (Zümer Suresi 17 ve 18. ayetler)
Hırs aklı ve basireti körleştirir..
İnanç noktasında körü körüne TAKLİT İslâm tarafından men edilmiştir. Çünkü bu tür davranışta bulunmanın FİKİRLERİN DONMASINA etkisi büyüktür.
Kişi engellediği şeyi ihlâl etmeye karşı hırslı olur.
İnsanoğlunun karnını ancak toprak doldurur.
Hadis-i Şerif
İnsanoğlu yaşlandıkça, kendisinde iki şey gençleşir. Yaşamaya ve mala karşı hırs
Hadis-i Şerif
Haris insan açgözlüdür. Açgözler de daima eline geçenden fazlasını ister. Bu da çoğu sefer mümkün olmadığına göre hep mutsuzluluk içinde kıvranır durur.
Ümitsizlik bir duygu bozukluğudur..
Hayır, insan kendini yeterli gördüğünde azar
(Alak süresi, 7)
Ucb’u (Kendini beğenmişlik -kibir), her başarının altında yatan, kendine güvenmeden ayırmak lazım. Ucb, yalancı bir sarhoşluk, kendine güvenme ise bir imandır.
Bakış ve düşüncenin, insanın mutluluğuyla yakın bir alakası bulunmaktadır. Olumsuz ruh hallerinden biri olan çevreyi kötü görmek ve karamsarlık, ruhsal sapkınlığın kaynağı kabul edilmektedir.
Taşkın bir sevgi,adet itibarıyla insana baskın çıktığı için sahibi kınanamaz.
Bir şeye ve kişiye gönül bağlamamalı – Bağlandığında gönlü ondan söküp atmak gayet zor olur..
Kalp katılaşınca kişinin göz pınarı kurur.
Gerçek şu ki, gözler kör olmaz lakin sinelerdeki kalpler ameh(kör)leşir.
Kimin nefsi kötü olursa ameli de kötü olur
Iki kişi arasında öfkeli olduğun zaman yargıda bulunma.
Bazen öfke,baldan daha tatlıdır.
Yüzün,ağzın,yanakların, göz kapaklarının ve diğer bütün hatların şeklini, deri altında ve yağ içinde hareket eden düz kaslar belirler. Bu kasların çalışmasını düşünce tayin etmektedır.Herkes,yüzünü arzu ettiği ifadeyi verilebilir. Fakat bu maskeyi devamlı bir şekilde muhafaza edemez..Yüzümüz, bizim haberimiz olmadan yavaş yavaş şuur halelerimizin modelini alır. Yaşın ilerlemesiyle de duyguların,iştahların,insanın bütün tutkularının en doğru imaj haline gelir. Hatta yüz, akıl faaliyetlerinden çok daha derin şeyler ifade eder. Insanın yüzünden,yalnız kusurlarını, kabiliyetlerini,zekasını,aptallığını,duygularını,en gizli hallerini değil, vücut yapısını dahi ve beden ve ruh hâlini okumak mümkündür
(Alexis Carel)
Alçak birisini ömür boyu beslesen,okşasan da ufak bir meselede seninle savaşa başlar..
Pek azı,kendisine yapılan iyiliklere karşı vefalı davranmaktadır..
Rabbimiz nankörlük ve küfrü çoğu yerde bir arada zikredilmiştir.
Cimrilik, parayı; kıskançlık ise sevdiğini paylaşmamaktır.
Rabbimizin istediği kişilik portrenin önemli bir fenomeni Cömertliktir .
Cimri olanın akıbetinden korkulur ama kâfir cömert olanın iman etmesi umulur.
Bir müslümanın kalbinde cimrilik ve iman bir arada olamaz.
Bazen zalimlerin yapmadıklarını cimriler, benciller yapabilmektedir..
Cömert darda kalmaz
Altın madenden kazmak ile çıkar,cimrinin elinden ise canını almakla çıkar
(Sadi)
Şeytan sizi fakirlikle tehdit eder (Bakara,268)
.(Ey hakimler), insanlardan korkmayın benden korkun (Maide. 44)
Iç benliğinde Allah korkusu hissetmeyen ve onun rahmetini ümit etmiyen bir mümin tasavvur edilemez..

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir