İçeriğe geç

İmam-ı Gazali’den Kulluğun Haritası Kitap Alıntıları – İmam Gazali

İmam Gazali kitaplarından İmam-ı Gazali’den Kulluğun Haritası kitap alıntıları sizlerle…

İmam-ı Gazali’den Kulluğun Haritası Kitap Alıntıları

Tamahkar, aç gözlü olma, kalbin katı ve kara olur. Çok mal artırmak için hasislik yapma.
”Şüphe duymayan hakikati bulamaz. ”
İmam-ı Gazali
Sırf zengin olduğu için kimseyi gözünde büyütme. Çünkü bütün dünya ve içindekiler, ALLAH katında küçüktür..
Allah ihtiraslara değil, ihtiyaçlara cevap verir.
Gözler yaşarmadıkça, gönülde gökkuşağı olmaz.
Bil ki kalbin durumu havuza benzer. Öyle bir havuz ki onun içine hariçten beş nehir akmaktadır. O nehirler bazen temiz, bazen bulanık aktığından havuzun dibinde birçok balçık çamur kalır. Eğer bir kimse bu havuzu temizlemek ve dibinde toplanmış olan balçığı çıkarmak isterse ona gereken şey, evvela havuza akan nehirlerin yolunu kapatıp engellemek ve dışarıdan bir alet ile o balçığı karıştırıp yerinden hareket ettirmektir -ta ki bu sayede havuzun dibinden temiz su kaynayıp o bulanık olan suyu dışarı çıkarsın- artık yapılacak iş suyun bulanmasına fırsat vermemektir.
Ama ne yazik ki eğer insanın basiret gözü açılıp da bir kez kendi haline bakmış olsaydı, gece ve gündüz hizmet önlüğünü beline bağlayıp irade gibi bir yular ve dizgini kimlerin eline vermiş olduğunu görürdü. Halbuki insan, şehvet ve gazabın hizmeti ile meşgul olmak suretiyle meleklere ait olan ahlakı, şeytanlara ait sıfatların tasarrufu altında bırakmaktadır.(Yani adeta meleği; köpeğe, hınzıra ve şeytana esir etmektedir.)
1-Behayim (dört ayaklı uysal hayvanların) ahlakıdır.
İnsanda şehvet mevcut olduğundan behayim amelini işler. Mesela; yemek, içmek, cima etmek, hırs göstermek gibi.
2-Siba’ (yırtıcı hayvan) ahlakıdır.
İnsanda gazap mevcut olduğundan sibâ’ amelini işler. Mesela dövmek, sövmek, yaralamak, öldürmek gibi.
3-Şeytanların ahlakıdır
Şehvet ve gazap sıfatı fazla olunca, insanda şeytan sıfatı galip olur/zafer kazanır.Fitne, hile, aldatma çıkarmak gibi.
4-Meleklerin ahlakıdır.
Kalp, meleklerin sıfatı üzere yaratılmış bir cevher olduğundan, insan ilin ve irfanla, insanların arasını ıslah etmekle ve kötü amellerden sakınıp tasfiye-i kalp ile meşgul olur/uğraşır.
Bil ki kalbin durumu havuza benzer. Öyle bir havuz ki onun içine hariçten beş nehir akmaktadır. O nehirler bazen temiz, bazen bulanık aktığından havuzun dibinde birçok balçık çamur kalır. Eğer bir kimse bu havuzu temizlemek ve dibinde toplanmış olan balçığı çıkarmak isterse ona gereken şey, evvela havuza akan nehirlerin yolunu kapatıp engellemek ve dışarıdan bir alet ile o balçığı karıştırıp yerinden hareket ettirmektir -ta ki bu sayede havuzun dibinden temiz su kaynayıp o bulanık olan suyu dışarı çıkarsın- artık yapılacak iş suyun bulanmasına fırsat vermemektir.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir