Xanna Omerxali kitaplarından Avesta – Zerdüştilerin Kutsal Metinleri kitap alıntıları sizlerle…
Avesta – Zerdüştilerin Kutsal Metinleri Kitap Alıntıları
Cahil insan Ahura Mazda’nın katına ulaşamaz.
Zerdüştler için yeryüzü , su, ateş ve bitkiler kutsal elementler olduğu için , bunların temiz tutulması gerekir , bu nedenle, ortaçağlardan bu yana ölü bedenler özel dakhmalara yani sessizlik kulelerine bırakılır. Dakhma ölülerin içine açıkta bırakıldığı kule şeklinde yapılardır. Ölü bir beden kuşların ve yabani hayvanların yemeleri için bırakılırve güneş ve rüzgar altında kalan kemikler toplanarak toprağa gömülür (çünkü kıyamet gününde insanlar bedenlerini elde edecekler ) . Günümüzde artık Zerdüştliler mezarlıklar kullanmaya başladılar .
Kendimi saldırıların gecikmesine ve silahların bırakılmasına neden olan ( khvaetvadathayı muhafaza eden ) Aşa ile donanmış ; var olmuş ve var olacak olan bütün dinlerin en yücesi ,en iyisi ve en güzeli : Ahurik , Zerdüşti Mazdacı dinine adıyorum . Bütün iyilikleri Ahura Mazda’ya aftediyorum . Budur Mazdacı dininin amentüsü.
Zerdüşti cennet , cehennem ve dönüşümün kurtarıcı tarafından gerçekleştirileceği ve yeniden dirilmenin eşlik edeceği son dünya kavramları Hristiyanlık ve İslamiyet gibi sonra gelen dinlerde ki benzer fikirlere ilham kaynağı olmuştur.
Zerdüştlük -dünyanın en eski vahiy dini- yaklaşık MÖ altıncı yüzyıldan MS yedinci yüzyıla kadar yakın ve Ortadoğu’nun büyük bir kısmında kesintisiz hüküm sürmüş olan üç İran imparatorluğunun dini idi. İran’ın MS Araplar tarafından işgal edilip Zerdüştlerin İslamiyet’e geçmeye zorlanmalarından sonra , Zımmi statüsüne sahip oldular.
İyi ve akıllı insanlara hasret ve onları çağıran güzel ve esrarlı başka diyarlar ve ülkeler de var.
Ve biz burada, Ahura Mazda’nın oğlu Ateşe ve içlerinde ateşin kaynağını taşıyan Yazadlara ve içlerinde ateşin kaynağını taşıyan Raşnu’ya büyük saygı duyuyoruz, ve azizlerin Fravaşilerine büyük saygı duyuyoruz. Ve zaferle darbe vuran Sraoşa’ya ve kutsal adama, kutsal ve temiz olan kâinatın tamamına saygı duyuyoruz.
Ve biz bütün ateşlerle birlikte sana, ey Ahura Mazda’nın oğlu Ateş, sana ve Mazda tarafından yaratılmış en iyi sulara, hatta Mazda tarafından yaratılmış kutsal bütün sulara ve Mazda tarafından yaratılmış kutsal bütün bitkilere taparız.
Işık saçan, muzaffer, her şeyi bilen, yaratıcı, tanrılann tanrısı, bütün kralların kralı, her şeyi gözleyen, evrenin yaratıcısı, günlük rızkı veren, güçlü, kuvvetli, ölümsüz, bağışlayan, merhametli, seven, kudretli, akıllı, kutsal ve besleyici yaratıcı Hürmüz’e şükür ve niyaz ediyorum.
İnsanlar şehvetli eylemlerle vücuda seslenirler; ama sen, bütün gece boyunca eşsiz bilgeliğe seslen; ama sen. bütün gece boyunca seni uyanık tutacak olan bilgeliği çağır.
Zerdüşt insan ruhunun bedenden ayrılıp, hayatta iken yaptıklarından dolayı yargılanacağını öğreten ilk kişi olmuştur.
Zerdüşt Cennet, cehennem ve dönüşümün kurtarıcı tarafından gerçekleştirebileceği ve yeniden dirilmenin eşlik edeceği son dünya kavramları muhtemelen Hıristiyanlık ve İslamiyet gibi sonra gelen dinlerdeki benzer fikirlere ilham kaynağı olmuştur.
Her şahıs yaşamında iyi ve kötü arasında seçim yapmaya mecburdur.
Ahura Mazda
Zerdüştlüğün kökeni hindo – İrani dinlere dek gider
Zerdüşt, insan ruhunun bedenden ayrılıp, hayatta iken yaptıklarından dolayı yarglanacağını öğreten ilk kişi olmuştur.
…Onlar uçarak ona gelirler, sanki çok iyi kanatları olan kuşları gibi.
O, göksel maddeden yapılmış, sağlam yapılmış, uçları uzaklara kadar uzanan, yeryüzünün üçte ikisinin üzerinde yakut rengi ile parlayan yapısıyla bir saraya benziyor, göksel maddeden yapılmış, yıldız işlemeli, Mitra, Raşnu ve Spenta-Armaiti ile birlikte Mazda’nın giydiği ve hiçbir kenarında gözün algılayabileceği bir kenarının olmadığı bir elbiseye benziyor.
parlamakta olan, uzaktan görülen saray
bütün dinsizler ölmeyi hak ederler.
Maddi dünyanın yaratıcısı, sen kutsal biri! Yima yaptığı Vara’da aydınlık saçan ışıklar nelerdir?
Ahura Mazda cevap verdi: “yaratılmamış ve yaratılmış ışıklar vardır. Yaratılmamış ışıklar yukarıdan parlar, yaratılmış ışıklar aşağıdan parlar.“
Ahura Mazda Yima’ya şöyle söyledi:
Uğursuz kışlar maddi dünyanın üzerine çökmek üzereler ki onlar vahşet ve ölümcül kırağı getirecekler; uğursuz kışlar maddi dünyanın üzerine çökmek üzereler…
Bu nedenle her bir kenarı bir at koşusu uzunluğunda kare bir alan inşa et. Böylece insanoğluna mesken olması için her bir kenarı bir at koşusu uzunluğunda bir Vara; öküz ve koyunlar için her bir kenarı bir at koşusu uzunluğunda bir Vara yap.
Bu Vara’yı altın mührünle mühürleyeceksin ve bir kapı ile kendiliğinden parlayan bir pencere yapacaksın...
Yima’nın hükümranlığında 300 kış geçti.
Tanrı tarafından yaratılan ve sonrasında dünyadan sorumlu olan kutsal varlıklar, bunların elementlerle ve doğa fenomenleri ile olan ilişkisi kadim Kürt dini Yezidilik ve Ehl-i Hak’ın ayırt edici bir özelliğidir.
Kötünün en sonunda galip olacağı zaman, bildiğimiz dinamik dünyanın sonu gelecek, durağan ve ideal varoluş durumuna dönüşecek. Zamanların sonunda bir kurtarıcı ortaya çıkacak ve hastalıklı olanlar fiziksel olarak iyileşecekler. Zerdüşti cennet, cehennem ve dönüşümün kurtarıcı tarafından gerçekleştirileceği ve yeniden dirilmenin eşlik edeceği son dünya kavramları muhtemelen Hristiyanlık ve İslamiyet gibi sonra gelen dinlerdeki benzer fikirlere ilham kaynağı olmuştur.
Hangi topraklara kaçacağım, nereye kaçacağım? Onlar beni soylulardan ve akranlarımdan kopardılar. Ne bu insanlardan hoşnutum, ne de bu toprakların yalancı yöneticilerinden
Kendini arındır, ey dürüst adam! Bu dünya da bu hayatta her kim ki kendisini iyi düşünceler, sözler ve eylemlerle temizlerse kendisi için temizlik kazanabilir.
Çünkü temizlik insan içindir, neredeyse hayattır, en büyük iyiliktir, bu temizlik Ey Zerdüşt, Mazda Dininde vardır ki onun için insanoğlu kendisini iyi düşünceler, iyi sözler ve eylemlerle temizler.
Ey maddi dünyanın yaratıcısı, sen Kutsal biri!
Nereye sevk edelim, ölünün bedenini nereye koyalım, ey Ahura Mazda?
Ahura Mazda cevap verdi: Her zaman ceset yiyici köpeklerin ve ceset yiyici kuşların var olduğunu bildikleri en yüksek zirvelere, ey kutsal Zerdüşt!
Zerdüşt, insan ruhunun bedenden ayrılıp, hayatta iken yaptıklarından dolayı yargılanacağını öğreten ilk kişi olmuştur.
Ey Her Şeyi Bilen, yaratılmayan,
tüm iyi şeyleri yaratan.
Kötülükler başka güçtendir her zaman.
Ey duymak isteyen! Sesim 2700 yıl
geçmişten.
Zerdüşt’üm ben –ilk vahiyler kendisine inen.
Gülerek doğmuşum. Bir bahar bayramı,
ilk ışıkla nehre gidince ben,
ışıl ışıl bir varlık belirdi –meleklerden.
Tek Tanrı vardır yalnızca, yarattığı
başka kutsal ölümsüzler varsa da.
Diriliş olacak bu dünyanın sonunda.
Hepimizi Yargı Günü bekler.
Köprü’den geçebilen insan Cennet’e gider,
hosteslerce karşılanır, ağırlanır.
Kötülüğe yenilense Kargaşa’ya kapılır.
İşte bu yüzden
iyi düşün, iyi söyle, iyi davran.
İyi bir işle bezensin her an.
Ey okuyan! Özenle yaşa.
Yoldaş olsun iyi akıl, doğruluk, adalet.
Işı! Güneş gölgen olsun.
Yangınlar söndürsün içindeki ateş.
Suya süt sun
ki düğümün bile çözüm olsun.
Işı ki ışıldasın ölüm bile.
Işı ki ışıldasın ölümsüzler
Zerdüştün ateşinden
Sana isyan türküleri,
avestadan sözler
fısıldayacağım,
tüm gece kulağına.
kutsal bir dağ ateşinde
ahura mazdaya isyan edip
duygularımı yakacagım,
günahın her sokağında..
Ellerimde cinayetler büyütecegim
bedenimi saran
ugursuz aşkı katletmek için.
Gözlerim özgürlüge
kanat çırparken
ben tutsak kaldığım
gözlerinde intihar edeceğim
Zerdüştiler için yeryüzü, su, ateş ve bitkiler kutsal element olduğundan, bunların temiz tutulması gerekir. Ortaçağdan bu yana ölü bedenler dakhmalara yani sessizlik kulelerine bırakılır. Dakhma, ölülerin içine açıkta bırakıldığı kule şeklinde yapılardır. Ölü bir beden kuşların ve yabani hayvanların yemeleri için bırakılır güneş ve rüzgardan artta kalan kemikler toplanıp toprağa gömülürdü
Her şahıs yaşamında iyi ve kötü arasında seçim yapmaya mecburdur. Kötüye karşı mücadelede en esas araçlar;
-İyi düşünce ( humat )
-İyi söz ( hûxt)
-İyi eylem ( hûwarst )’ dir.
Kutsallık iyi şeylerin en iyisidir: Mutluluklar da.
Ne mutlu kusursuz kutsallığı olan mübarek kişiye.
Biz iyi düşüncelere, iyi sözlere, iyi eylemlere, şimdi ve bundan sonra onlara övgüler dizeriz. Biz onları daha çok telkin ederiz, hem daha çok yaparız, çünkü biz iyileri övenleriz.
Her şahıs yaşamında iyi ve kötü arasında seçim yapmaya mecburdur.
Kötüye karşı mücadele en esas araçlar:
iyi düşünce,
iyi söz ve
iyi eylemdir.
Doğru düzene göre ne efendi vardır, ne yargıç .
57- Ahura Mazda şöyle dedi: Aştivihad, ölümlülerin yok edilmesi için yaratıldı ve kimse ondan kaçamaz
61- Kendisine yerin altında, bir adam boyundan binlerce defa yükseklikte, yüz sütunlu demirden bir saray yaptıran Türk Efrasiyap gibi derinlere inenler de (kaçamadı)
25- Hey sen ölümlü bedenim, aklınla iyi işler düşün.
26- Hey sen ölümlü bedenim, dilinle iyi sözler söyle.
27- Hey sen ölümlü bedenim, ellerinle iyi işler yap.
10- Ey Mazda ne zaman soylular bu mesajı anlayacaklar?
7- Şiddet bastırılmalıdır! Zalimliğe karşı direniş gösterilmelidir .
12- Turanlı Fryana’nın övgüye değer ataları ve zenginlikleri arasında Doğru (Mazda), dindarlığın maddeyi kutsayan faaliyetleriyle ortaya çıktığında, o zaman ‘iyi düşünce’ onları kabul edecek ve Mazda Ahura onlara tam bir koruma verecektir.
1- Hangi topraklara kaçacağım, nereye kaçacağım? Onlar beni soylulardan ve akranlarımdan kopardılar. Ne bu insanlardan hoşnutum, ne de bu toprakların yalancı yöneticilerinden
8- Bunu sana soruyorum ey Ahura. Bana doğruyu söyle ki senin tasarımını aklımda tutabileyim. Ey Mazda söyle ki, ‘iyi düşünce’ ve Doğru dan sorduğum hayatın düsturlarını doğru biçimde anlayabileyim
7- Bunu sana soruyorum ey Ahura. Bana doğruyu söyle. Egemenlikle birlikte dindarlığı kim yarattı? Babaya itaat eden oğlu bilgelikle kim yarattı? Bütün bu sorularla seni tanımaya çalışıyorum.
6- Bunu sana soruyorum ey Ahura. Bana doğruyu söyle. Gerçekten de benim ilan ettiğim, gerçek mi değil mi?
5- Bunu sana soruyorum ey Ahura. Bana doğruyu söyle. Hangi sanatkâr bu ışığı ve karanlığı yarattı? Hangi sanatkâr uyumayı ve uyanmayı yarattı? Kim anlayışlı adamı görevine çağıran sabahı, öğleyi ve geceyi yarattı?
4- Bunu sana soruyorum ey Ahura. Bana doğruyu söyle. Alttaki yeryüzünü, yukarıdaki gök kubbenin düşmesini kim engelliyor? Kim suları ve bitkileri tutuyor? Rüzgarlara ve bulutlara bu hızı kim veriyor? Ey Mazda, İyi düşüncenin yaratıcısı kimdir?
2- Bunu sana soruyorum ey Ahura, bana doğruyu söyle Güneşin ve yıldızların yolunu kim tayin etti? Ay tekrar tekrar ne ile aydınlanıp sönüyor? Bunu ve daha fazlasını bilmek istiyorum ey Mazda.
Bana ölümsüzlük bağışla ey sığırın, bitkilerin ve suların yaratıcısı sen Mazda! Bana refahı da, cömertliği de bağışla.
9- Ve biz bütün sulara, bütün bitkilere, bütün iyi adamlara, bütün iyi kadınlara taparız. Ve biz iyilik sever olan yerdeki ve gökteki bütün bu kutsal yazadlara taparız.
1- Ve ben bizi doğuran bu yeryüzüne yakarıyorum.
8- Ben kendimi iyi düşünülmüş düşüncelere adadım, ben kendimi iyi konuşulmuş söze adadım, ben kendimi iyi yapılmış eyleme adadım.
9- Ben kendimi, saldırıları bertaraf eden, silahları bıraktıran, akraba evliliğini onaylayan, bütün dinlerin en iyisi olan Mazda dinine adadım .
Hamd olsun sana İnek; övgü ve zafer senin için konuşulsun. Yiyecekler ineğe. Otlak alanlar ineğe. İnek için verimli çalışılsın; Sen bize besin sağlarsın!
44- Ey maddi dünyanın yaratıcısı, nereye sevk edelim, ölülerimizi nereye koyalım?
45- Ahura Mazda cevap verdi. Her zaman ölü yiyici köpeklerin ve kuşların var olduğunu bildikleri en yüksek zirvelere
48- ve iki adamdan kendisini etle besleyip, Vohu Manah’ı içine çok daha iyi alanı, böyle yapmayandan daha üstündür. İkincisi neredeyse ölüdür
49- Bu adam Asya Vidhot’nun saldırılarına karşı mücadele edebilir. O, hedefe fırlatılmış oklara karşı koyabilir. O, en ince giysilerin içinde, kış iblisine dayanabilir. O, en zalim tirana karşı koyabilir ve kafasına darbe vurabilir. O, pek uygunsuz bir şekilde oruç tutan Aşemaogha’ya karşı koyabilir.
(Aşemaogha=zalim bir tiran)
47- Sana söylüyorum ey Spitama Zerdüşt: Karısı olan bir adam, karısı olmayan bir adamdan daha üstündür. Bir ev geçindiren, evi olmayandan, çocukları olan çocuksuz bir adamdan, serveti olan, olmayandan daha üstündür.
MÖ 549 yılında Akamenidli Büyük Cyrus (559-530) liderliğinde Persler Medya’yı işgal ederek Pers İmparatorluğu’nu kurdular. Pers kraliyet yazıtlarından Behistun yazıtın dan, 1.Darius’un yönetimi altında Ahura Mazda’nın yüce Tanrı olduğunun resmen kabul edildiği biliniyor. Sasani’ler devrinde ise Zerdüştlük devlet dini oldu.
Zerdüşt’ün öğretisine göre, her kişi kurbanlarının miktarı yerine ahlâki erdemlerine göre elde edebileceği cennette olmayı umut edebilir.
Zerdüşt, insan ruhunun bedenden ayrılıp, hayatta iken yaptıklarından dolayı yargılanacağını öğreten ilk kişi olmuştur.
Amesha Spenta, (pehlevice:Amashaspand) Baş melekler olarak işaret edilen en yüce ruhani varlıklar Ahura Mazda tarafından işlerinde yardımcı olmaları için yaratılmıştır. Her biri özel bir karaktere ve Ahura Mazda adına veya onun temsilcisi olarak hareket ettikleri belirli bir alana sahiptirler.
Ahura Mazda’nın kendisi bir dizi Aryen Tanrılarının yerini alır ve bu tanrıların fonksiyonları da, onun özünün soyut ifadeleri olarak kabul edilir.
Kötülüğe karşı mücadelede en esas araçlar: İyi düşünce (HUMAT), İyi söz (HUXT) ve iyi eylemdir (HUWARST).
Zerdüşt’ün öğretisi düalistik olarak adlandırılır Gerek ruhani gerekse maddi bütün alemler iyi ve kötücül başlangıçlara bölünmüştür. İyi güçler Ahura Mazda’nın, kötü güçler, O’nun ikizinin, Angra Mainyu’nun başkanlığındadır.
Hindo-İraniler tanrılarını ölümsüz (avesta da ‘Amesa’, Vedalar da ‘Amrta’ şeklinde geçer) ve ışıldayan (av. Daeva, ved. Devi) olarak adlandırıyorlardı.
Zerdüştlüğün takipçileri, Mazadacılar olarakta bilinir.
Zerdüştlük, dünyanın en eski vahiy dini. M.Ö Altıncı yüzyıldan yedinci yüzyıla kadar Yakın ve Ortadoğunun büyük bir kısmında kesintisiz hüküm sürmüş olan üç İran imparatorluklarının dini idi.
Karısı olan bir adam karısı olmayan bir adamdan daha üstündür; serveti olan hiç serveti olmayandan daha üstündür.
Tahıl eken doğruluk eker; Mazda dinini ilerleten odur, yüz adamın ayak gücüyle, bin kadının göğüsleriyle, bin kurban formülü ile yapabilmiş gibi yapar bunu.
Çiftçinin tohumlarıyla uzun süre ekilmeden kalmış topraklar mutsuzdur; aynen çocuksuz kalmış ve iyi bir koca isteyen güzel evlenmemiş bir kadın gibi iyi bir çiftçi ister.
Eğer kişinin yaşam süresince yaptığı iyi eylemler terazide ağır gelir de ruhu cenneti hak ederse güzel kızlar tarafından karşılanır
Bunu sana soruyorum ey Ahura, bana doğruyu söyle, alttaki yeryüzünü, yukarıdaki gök kubbenin düşmesini kim engelliyor? Kim suları ve bitkileri tutuyor?
Zerdüştlük dünyanın en eski vahiy dini – yaklaşık MÖ altıncı yüzyıldan MS yedinci yüzyıla kadar Yakın ve Ortadoğu’nun büyük bir kısmında kesintisiz hüküm sürmüş